Många skolresor landar i en nöjespark och deras självklara dragningskraft finns i berg- och dalbanan. Av alla åkattraktioner är detta nöjesfältens krona, pariserhjul och karuseller till trots. I stora nöjesparker är det inte ovanligt att det finns både tre och fyra berg-och dalbanor.

Det går inte att fastslå när berg- och dalbanorna kom till eller vilken som var först. Under 1800-talet byggdes snabbgående spårbanor som underhållning både i USA och på olika ställen i Europa, men det finns historiker som menar att det började redan i 1500-talets Ryssland med isbanor där man åkte i slädar i 80 km/h ner för istäckta kullar.

Trenden växte och på 2000-talet finns det människor med det udda fritidsintresset att besöka maximalt antal nöjesparker för att försöka slå rekord i att åka så många berg- och dalbanor som möjligt. Numera drivs de med el och  inte med ånga eller mulåsnor. Hastigheterna är svindlande, men det noggranna säkerhetsarrangemangen gör olyckor otroligt ovanliga. Det vanliga är fortsatt att välja bara ett nöjesfält på en sommar och att där åka en eller ett par berg- och dalbanor, inte ren berg- och dalbaneturism.

Eftersom det finns ett stort intresse för berg- och dalbanor finns det såklart listor över världens bästa, och oavsett om ni vill åka på klassresa till Ferrari World i Förenade Arabemiraten och åka Formula Rossa i 240 km/h eller nöjer er med Jetline på Gröna Lund i Stockholm kan ni behöva spara ihop pengar till resan. Förenade Arabemiraten är alltid ganska dyrt att ta sig till, men nöjesparker är inte det billigaste resmålet man kan välja ens i Sverige. De har ganska höga inträdesavgifter. Sedan får man betala per åkattraktion eller för ett åkband.

Sedan tillkommer också de vanliga kostnaderna, för transport, boende, mat osv. Är inte klasskassan laddad är det bara att dra igång. Även där är valen många, men ett effektivt och fartfyllt alternativ är försäljning av delikatesser ihop med DelikatessKungen. Er klass säljer, DelikatessKungen tillhandahåller varorna och sedan delar ni på vinsten. Eftersom ersättningen är provisionsbaserad väljer ni själva hur mycket tid och kraft ni ska lägga på jobbet, men tidigare grupper av skolklasser har tjänat ihop hela sin resa genom försäljningen och återkommit året därpå för att ha råd med ännu en resa.

Categories: Uncategorized